روی لینک های زیر کلیک کنید و از سایت های بین نظیر دیدن کنید

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنچه از دنیا نزد تو آید بستان و از آنچه به تو پشت کند روى بگردان ، و اگر چنین نتوانى بارى جستن را از حد در نگذرانى . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

نویسندگان وبلاگ -گروهی
()
لینک دلخواه نویسنده

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
مطالب گذشته ، مجموعه اس ام اس های جدید ضدحال و سرکاری و زیبا که پیشنهاد می کنم ، اس ام اس, اس ام اس خنده دار, جوک, اس ام اس سرکاری ، anti dokhtar, sms anti girl, sms ba hal, sms halgiri, sms ضد حال ، funny sms, اس ام اس جوک, اس ام اس خنده دار, اس ام اس زیبا, اس ام ، funny sms, اس ام اس جوک, اس ام اس خنده دار, اس ام اس سر کاری, اس ، sms, اس ام اس, اس ام اس دلتنگی ، اس ام اس برای شب به خیر، اس ام اس برای عشق، اس ام اس جدید زیبا، ، اس ام اس جدید :: عاشقانه ::سرکاری::فلسفی::تولد ، funny sms, j sms, sms, sms bahal, sms ghashang, sms jadid, sms j ، funny sms, jok jadid, joke jadid, sms bahal, sms ghashang, sms k ، funny sms, sms, sms khande dar, sms ziba, اس ام اس, اس ام اس 89, ، اس ام اس, اس ام اس عاشقانه ، برای داشتن یک پوست سالم و شفاف ویتامین های پوست برای داشت ، جوک دوستانه -جوک جدید -اس ام اس جدید ، راههای مقابله با هکرها ، رژیم ، مجموعه اس ام اس های جالب و خنده دار و سرکاری جدید… و اس ام اس, ا ، مجموعه ای از زیباترین و جدید ترین اس ام اس های عاشقانه بهمن ماه ، هک کردن ، :: عاشقانه ::سرکاری::فلسفی::جوک و داستان های خنده دار و طنز عکس ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :12
بازدید دیروز :95
کل بازدید :654030
تعداد کل یاداشته ها :
103/2/16
6:44 ص
موسیقی
مشخصات مدیروبلاگ
 
[]

خبر مایه
بایگانی وبلاگ
 
افزایش بازید وبلاگ[1] کسب درآمد آسان از اینترنت[1] ویندوز[16] داستان جالب و پند آموز[4] اینترنت[30] ویروسها و امنیت[18] مطالب بهداشتی[13] بیوگرافی هنرپیشه ها[5] آموزش عکاسی[14] مطالب متفرقه[26] آموزش آشپزی[10] اس ام اس های عاشقانه سری 1[10] اس ام اس های عاشقانه سری 2[11] اس ام اس های عاشقانه سری 3[11] اس ام اس های عاشقانه سری 4[12] اس ام اس های عاشقانه سری 5[11] اس ام اس های عاشقانه سری 6[11] اس ام اس های عاشقانه سری 7[10] اس ام اس های عاشقانه سری 8[10] اس ام اس های عاشقانه سری 9[13] اس ام اس های عاشقانه سری 10[11] اس ام اس های عاشقانه سری 11[11] اس ام اس های عاشقانه سری 13[14] اس ام اس های عاشقانه سری 14[14] اس ام اس های عاشقانه سری 15[16] اس ام اس های سرکاری سری 1[10] اس ام اس های سرکاری سری 2[10] اس ام اس های سرکاری سری 4[9] اس ام اس های سرکاری سری 5[6] اس ام اس های سرکاری سری 6[9] اس ام اس های سرکاری سری 7[16] اس ام اس های سرکاری سری 8[10] اس ام اس های سرکاری سری 9[17] اس ام اس های سرکاری سری 10[10] اس ام اس های سرکاری سری 11[10] اس ام اس های سرکاری سری 12[14] اس ام اس های سرکاری سری 13[12]
لوگوی دوستان
 

با توجه به این که اپراتورهای GSM برای هماهنگ بودن با تقاضاهای مشترکین می باید سرویسهای مهیج و بهتری را پیشنهاد نمایند و با در نظر گرفتن این که تا اوایل سال ???? تنها بخش کوچکی از مشترکین شبکه GSM به دلایلی از قبیل هزینه بالا، سرعت انتقال پایین و عدم دسترسی آسان از سرویس دیتا استفاده می نمودند، متخصصین را بر آن داشت تا نسبت به مرتفع نمودن مشکلات و ترغیب مشترکین برای استفاده از سرویس دیتا راهکار جدیدی را ارائه نمایند و به همین منظور سرویس جدیدی به نام GPRS معرفی گردید. GPRS یا خدمات رادیویی مربوط به بسته های اطلاعات (General Packet Radio Service) با به کارگیری زیرساخت شبکه GSM به شکل انتها به انتها سرویسهای راهگزینی بسته های داده را در اختیار ما قرار می دهد.

استانداردسازی GPRS ابتدا در سال ???? توسط ETST/SMG انجام شد و سپس در سال ???? مجموعه مشخصات آن توسط SMG#?? مورد تایید قرار گرفت و سرانجام در سال ???? تکمیل گردید . خدمات GPRS در سال ???? رو به توسعه و تکامل نهاد و در واقع خدمات مربوط به این پدیده از شکل رشد طولی خارج و در شکل رشد عرضی جریان یافت.

? کارائی و عملکرد GPRS

شبکه هایی که دارای هسته GPRS می باشند به وسیله سیستمهای IS-???TDMA(?G)

توسعه یافته اند و پیش بینی می شود که برایسیستمهای نسل سوم (?G) به صورت شبکه مرکزی درآیند. برای این که شبکه های موجودبا سرویس GPRS سازگاری داشته باشند

کانالهای رادیویی به شکل جدیدی تعریف شده و عمل تخصیص این کانالها از انعطاف پذیری بالایی برخوردار می باشند به این معنی که یک تا هشت تایم اسلات را می توان به یک کاربر و یا چندین کاربر فعال را به صورت اشتراکی به یک تایم اسلات اختصاص داد.

در کنار انعطاف پذیری اختصاص کانالها عمل تخصیص Downlink , Uplink نیز به صورت جداگانه انجام می شود. منابع رادیویی به طور دینامیکی بین سرویسهای مکالمه و دیتا می تواند به اشتراک گذاشته شود و به عنوان تابعی از، بار ترافیکی، علائق و ترجیحات اپراتور عمل نماید. در سرویس GPRS برای این که بتوان به ازای هر کاربر میزان bit rate را به جای ¹¯?kbs تا بیش از ¹¯???kbs ارائه نمود روشهای کدینگ گوناگونی ارائه شده و همچنین ذخیره سازی GPRS به صورت سریع (GPRS fast reservation) به شکلی طراحی شده که بتوان انتقال بسته ها را در فاصله زمانی ?.? تا ? ثانیه شروع نمود.

عملیات امنیتی در مورد GPRS معادل امنیت سازی در شبکه GSM می باشد به شکلی که عملیات تصدیق اطلاعات مشترکین و الگوریتمها رمزنگاری Ciphering Algorithms برای انتقال بسته های داده به شکل بهینه مشابه با GSM انجام می شود.

با توجه به سرعت و کارایی بالای GPRS در تحویل اطلاعات در مقصد باید ازعان نمود که این سرویس نسبتأ ارزانتر از CSD , SMS (Circuit Switched data) تمام می شود.

? معماری و ساختار GPRS

در شکل زیر گره های شبکه GPRS و واسطهای متناظر آنها را مشاهده می نمایید، که در آن مولفه های مرتبط با SMS و ثبات هویت MS یعنی (EIR) نیزنشان داده شده اند.

در ساختار GPRS باید توجه داشت که در MSC/VIR, BSS, MS وHLR که از اجزاء شبکه GSM هستند اصلاحاتی انجام گردیده، برای مثال اطلاعات سرویس GPRS به اطلاعات مربوط به مشترک در HIR اضافه شده است وهمچنین دو گره جدید نیز در شبکه معرفی شده است که عبارتنداز :

?) گره پشتیبانی خدمات برای :

GPRS که (Serving support node) SGSN نامیده می شود و برای GPRS معادل MSC است و عملیات سوئیچینگ را انجام می دهد.

?) گره پشتیبانی Gateway برای :

GPRS که (Gateway GPRS Support Node) GGSN نامیده می شود و برای برقراری ارتباط و انجام کنش های لازم با شبکه های خارجی راهگزین بسته های اطلاعات، بکار می رود و از طریق Backbone شبکه GPRS که بر اساس IP عمل می کند، به SGSN متصل می شود. واسط های Gi, Gp, Gn, Gb, Um مرتبط کننده عناصر مختلف شبکه GPRS می باشند که هم برای سیگنالینگ و هم برای انتقال دیتا بکار می روند. دیگر واسط های Gc, Gr, Gs مرتبط کننده SGSN وGGSN با BSS و HLR می باشند.

پروتکلهایی که در طرح سیگنالینگ GPRS برای کنترل و پشتیبانی عملیات طرح انتقال مطرح میباشند عبارتند از :,LLC ,SNDCP BSSAP+BSSGP ,MAC ,RLC و GTP و همچنین پروتکلهای MAP, GMM/SM نیز که از پروتکلها GSM می باشند، پروتکلهای ویژه GPRS را نیز در خود دارند.

? کلاسهای مشترکین GPRS

به طور کلی سه کلاس برای مشترکین GPRS (GPRS MS) مطرح می باشد.

? کلاس A : در این کلاس MS می تواند به طور همزمان برای GPRS و دیگر سرویسهای GSM به کار گرفته شود.

? کلاس B : در این کلاس MS می تواند شخصا کانلها را جهت GPRS و یا دیگر سرویسهای GSM کنترل نماید.

? کلاس C : در این کلاس MS منحصرا برای سرویس GPRS به کار گرفته می شود.

? پیاده سازی شبکه GPRS

ساده ترین روش پیاده سازی GPRS استفاده از ساختار شبکه GSM می باشد. به همبن منظور نیاز به تغییرات سخت افزاری و نرم افزاری در ساختار موجود شبکه GSM می باشد که مهم ترین تغییر سخت افزاری اضافه نمودن یونیت (Packet Control Unit)PCU در گره BSC می باشد. در گره های BTS,HLR و MSC/VLR تنها نیاز به تغییرات نرم افزاری می باشد که با توجه به گستردگی گره های BTS اعمال تغییرات نرم افزاری را می توان به صورت Remote و بدون حضور فیزیکی در سایت انجام داد. در خصوص GPRS MS به جز تغییرات نرم افزاری مهم ترین تغییر سخت افزاری عبارت است از تغییراتی بر روی پاور MS تا بتواند سرویسهای GPRS را پشتیبانی نماید.

? سرویسهای GPRS

علاوه بر سرویسهای Basic که در فاز یک GPRS وجود دارند می توان به سرویسهای زیر که در فاز دو GPRS مطرح می باشند اشاره نمود.

?) Enhanced Qos Support in GPRS.

?) Unstructured Octet Stream GPRS PDP Type.

?) Access to ISPs and Intranets.

?) GPRS Prepaid .

?) GPRS advice of Charge.

?) GPRS Call .

?) Point to multi-point Services.

منبع:

Yi-Bing Lin, Department of Computer science and information engineering , National Chiao Tung university, Taiwan

آموزش فناوری اطلاعات

منبع : آفتاب


  

پیش درآمد :

می دانم که برای نوشتن راهنمای ساخت وبلاگ خیلی دیر است. می دانم که تا حالا ??درصد کامپیوتر دار های فارسی زبان با وبلاگ آشنا شده اند. میدانم که کار با پرشین بلاگ خیلی آسان است و احتیاج به راهنما ندارد. یا مثلا بی کلاسی است. کسی به سن و سال من الان باید راهنمای مووبل تایپ و php بنویسد. (این هام حتما روی چشم توضیح میدم) ولی با همه این ها میخواهم یک راهنمای کامل برای ساخت وبلاگ بنویسم و وجدان خودم را راحت کنم. حالا اگر این راهنما فقط برای ?? نفر هم مفید باشد برای من کافی است. از دوستان حرفه ای هم خواهشمندم که این چند یادداشت را نادیده بگیرند. سعی میکنم این مقاله را در چند یادداشت تمام کنم و بعد همه آن را بصورت ebook درآورم و برای دانلود بگذارم.

مقدمه :

یکی از پدیده های جدید و تاثیر گذار در حیطه اینترنت، وبلاگ می باشد. در سالهای اخیر این پدیده انقلابی در اینترنت و فرهنگ استفاده از آن به وجود آورده است. دلیل این امر قابلیت هائی است که در وبلاگ ها نهفته است. مهمترین قابلیت که تفاوت عمده وبلاگ و سایت نیز به حساب می آید این است که ایجاد یک وبلاگ احتیاج به تخصص و دانش خاصی ندارد و همین امر باعث شده است که افراد زیادی به وبلاگ نویسی روی بیاورند. در میان این افراد می توان طیف بسیار گسترده ای از افراد را مشاهده کرد. از پزشک و پرستار گرفته تا روزنامه نگار و دانشجو. تفاوت دیگر، رایگان بودن ایجاد و استفاده از وبلاگ هاست که این تفاوت نیز نقش بسیار مهمی در استقبال افراد و بخصوص جوانان از این پدیده دارد. همین استقبال گسترده باعث شده اطلاعات و مطالب بسیار مفیدی از این رهگذر به عرصه اینترنت افزوده شود. اطلاعاتی که ما تا پیش از این به علت نا آشنائی این اقشار با طراحی صفحات وب، از آنها محروم بوده ایم. این پدیده بخصوص در ایران با استقبال گسترده تری مواجه شده است. بطوری که مطالب فارسی که در سال 1381 به اینترنت افزوده شده از مجموع تمام مطالبی که تا قبل از آن به زبان فارسی در اینترنت موجود بوده بیشتر است ( این را نمی دانم کجا خوانده ام). یک تفاوت دیگر بین وبلاگ و سایت های معمولی، پویا بودن وبلاگ ها است. اکثر سایت ها ماهیتی ایستا و ساکن دارند و معمولا به سرعت تغیر نمی کنند یا اگر تغیر کنند، بخش کوچکی از آنها تغیر می کند (به استثنای سایتهای خبری و برخی سایتهای دیگر). ولی اگر پس از ده روز به یک وبلاگ فعال مراجعه کنید، ممکن است اثری از نوشته های قبلی نبینید زیرا وبلاگ ها ماهیتی پویا و روز آمد شونده دارند و به تبع همین ماهیت، بازدید کنندگان وبلاگ ها هم بسیار بیشتر و در فواصل زمانی کمتر به وبلاگ ها سر می زنند (من بعضی از وبلاگ ها را هر روز می خوانم). در هر حال رشد این پدیده بخصوص در ایران نشانه ای میمون از یک رویکرد مثبت به علم و دانش و به اشتراک گذاشتن آن با دیگران است. من این رشد را به فال نیک گرفته و می کوشم سهمی (هرچند اندک و دیر هنگام) در اوج گیری این پدیده داشته باشم. من در این نوشته قصد دارم روش ایجاد، ارسال مطالب و همه کارهائی که دانستن آنها برای داشتن یک وبلاگ، لازم و مفید است را شرح دهم.

وبلاگ چیست؟

وبلاگ پدیده ای نوپا در عرصه اینترنت است و بیش از چند سال از پیدایش آن نمی گذرد. وبلاگ (Weblog) -که به آن بلاگ( Blo )نیز اطلاق می شود- ترکیبی است از دو کلمه web به معنای شبکه جهانی و log (به معنای گزارش روزانه یا روز نوشت) و به یادداشتهائی گفته می شود که توسط یک یا چند نفر بصورت روزانه، هفتگی یا گاه به گاه نوشته شده و در عرصه اینترنت قرار می گیرد. چند معنی فارسی نیز برای آن ابداع شده است. مثل تارنگار یا تارنگاشت که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. هر فردی که به اینترنت دسترسی داشته باشد و مطلبی برای نوشتن داشته باشد می تواند بطور رایگان (یا در صورت تمایل با صرف هزینه)، صاحب یک وبلاگ شود. مطالبی که در وبلاگ نوشته می شوند ممکن است خاطرات شخصی، خبر، مقالات علمی و هرگونه مطلب قابل نگارشی باشند. علاوه بر این نظرات خوانندگان وبلاگ ها نیز جزو مطالب وبلاگ محسوب می شود.

چگونه یک وبلاگ بسازیم :

روش های متعددی برای ساخت وبلاگ وجود دارد. ما میتوانیم برای ایجاد وبلاگ از خدمات مجانی سایت های سرویس دهنده وبلاگ استفاده کنیم و یا فضا و دامین برای خود خریداری کرده و این کار را روی سایت اختصاصی خود انجام دهیم. ابتدا از سرویس های رایگان شروع می کنیم. معروفترین این سرویسها بلاگر (http://www.blogger.com ) و پرشین بلاگ (http://www.persianblog.com ) می باشند. البته سرویسهای مجانی دیگری نیز در اینترنت وجود دارد. مثل http://www.blogsky.com . ولی دو سرویس فوق الذکر از بقیه آسان تر و پر طرفدارتر هستند. ابتدا سرویس سایت blogger را بررسی می کنیم. این سایت سرویس وبلاگ را به دو صورت در اختیار ما قرار می دهد. سرویس مجانی (که در این حالت تبلیغات سایت در بالای وبلاگ ما نمایش داده می شود)، و سرویس پولی یا blogger pro که در این سرویس تبلیغی نمایش داده نمی شود و امکاناتی بیش از سرویس مجانی دارد. برای ثبت نام و استفاده از blogger قبلا راهنماهائی نوشته شده که ما یکی از مفیدترین آنها یعنی راهنمای ساخت وبلاگ حسین درخشان را اینجا عینا نقل می کنیم:

اضافه کردن زبان فارسی به ویندوز XP/2000:

(اگر آن را دارید این مرحله را رد کنید)

- به اینجا بروید: Start>Settings>Control Panel>Regional Options

- در فهرست پایین، Arabic را تیک بزنید.

- در لیست بالا (Your Locale) زبان Farsi را پیدا کنید و آنرا انتخاب کنید.

- چیزهایی را که ویندوز لازم دارد در اختیارش بگذارید. (سی دی ویندوز)

- گوشه پایین سمت راست صفحه، یک مربع با حرف EN میبینید. از این به بعد در هر نرم افزار یا Application در حال اجرا، اگر روی آن مربع کلیک کنید میتوانید FA یا زبان فارسی را انتخاب کنید و به فارسی بنویسید.

اضافه کردن زبان فارسی به ویندوز ME/98/95:

(اگر آن را دارید این مرحله را رد کنید):

- نرم‌افزار فارسی‌ساز را از اینجا بگیرید و نصب کنید:

http://groups.yahoo.com/group/farsiblogging/files/FarsiLang.exe

- کامپیوترتان را Restart کنید.

- حالا گوشه‌ پایینِ سمت راست صفحه، یک مربع با حروف EN می‌بینید. از این به بعد در هر نرم افزار یا Application در حال اجرا اگر روی آن مربع کلیک کنید میتوانید FA یا زبان فارسی را انتخاب کنید و به فارسی بنویسید.

ثبت نام در Blogger.com:

- بوسیله مرورگر یا Browser این نشانی را وارد کنید: http://www.blogger.com

- در قسمت Sign Up یک شناسه و رمز عبور برای خودتان تعیین کنید و کلید Sign Up را بزنید.

- مشخصات درخواست شده را وارد کنید.

-اگر همه چیز درست انجام شده باشد، برمیگردید به صفحه اول بلاگر با این تفاوت که سمت راست صفحه در قسمت آبی رنگ، عبارت "Your Blog" را می بینید که در آن دو گزینه هست. یکی برای ساختن بلاگ جدید یا Create a New blog و دیگری برای خارج شدن یا Sign Out.

- Create a New Blog را انتخاب کنید.

ساختن یک بلاگ‌ خام :

- ساختن هر وبلاگ خام، چهار قدم دارد. اول باید عنوان و توضیح مربوطه را به زبان انگلیسی وارد کنید و مشخص کنید که آیا میخواهید وبلاگتان در فهرست عمومی بلاگر قرار گیرید یا نه. Next را بزنید. (همه این مشخصات را بعداً میتوانید تغییر دهید. نگران نباشید)

- در قدم دوم باید محل قرار گرفتن بلاگ را مشخص کنید. بهتر است برای شروع، گزینه اول یعنی Host is at Blogspot را برگزینید که بطور رایگان بلاگ شما را سایت BlogSpot قرار میدهد. ولی اگر میخواهید در جای دیگری صفحاتتان را قرار دهید باید گزینه دوم یعنی FTP it to your own server را انتخاب کنید که این راهنما فعلاً به این حالت نمیپردازد. Next را بزنید.

- در قدم سوم باید نشانی یا URL بلاگتان را در سایت BlogSpot مشخص کنید که میتواند هر عبارت قبلاً انتخاب نشده ای باشد. بعد باید مربع کوچک مقابل عبارت I Agree را تیک بزنید. Next را بزنید.

- در قدم چهارم یا آخر، باید قالب کلی یا Template بلاگتان را برگزینید (نکته مهم: فقط دقت داشته باشید که هیچ کدام از Template های موجود در این صفحه، قابلیت فارسی نوشتن ندارد و بهرحال در مراحل بعدی باید از Templateهای مخصوص زبان فارسی استفاده کنید. پس در این مرحله فرقی ندارد که چه Templateی را انتخاب میکنید) Next را بزنید.

- حالا باید چند ثانیه صبر کنید تا بلاگ شما ساخته شود. سپس بطور اتوماتیک وارد صفحه اصلی بلاگتان میشوید که البته هنوز فارسی نشده است و اصطلاحاً هنوز خام است.

فارسی کردن یک بلاگ خام :

- در بالای صفحه، پایین Address bar مرورگرتان، چند کلید میبینید. یکی از آنها Template نام دارد. روی آن کلیک کنید.

- همه محتویات پنجره داخلی صفحه را انتخاب کرده و پاک (Delete) کنید. ولی صفحه را نبندید.

- از میان << قالبهای پیش ساخته فارسی>> که در سمت چپ صفحه واقع شده، یک قالب را به دلخواه انتخاب کرده و روی <<صفحه اصلی>> مربوط به آن قالب، Right-Click کنید. بعد از میان گزینه های منوی باز شده Save target as را بزنید و فایل مذکور را در یکجا ذخیره کنید. بعداً آنرا باز کنید و همه محتویاتش را انتخاب و در حافظه کپی کنید. (برای اینکار کافیست Ctrl را نگه داشته و در همان حال کلید C را فشار دهید).

- دوباره به صفحه Template باز گردید و محتویات حافظه کامپیوتر را (که در واقع محتویات همان فایل تازه دریافت شده باید باشد) در این پنجره منتقل یا اصطلاحاً Paste کنید. (برای این کار کافیست که کلید Ctrl و V را بفشارید).

- اگر متن جدید در پنجره مذکور بدون مشکلی وارد شده است، کلید Save Changes را بزنید.(وگرنه سه قدم اخیر را دوباره با دقت تکرار کنید).

- حالا از بین کلیدهای بالای صفحه Archive را انتخاب کنید.

- در قسمت بالای سمت راست صفحه جدیدی که باز میشود، روی Archive Template کلیک کنید.

- حالا دوباره از میان <<قالبهای پیش ساخته فارسی>> که در سمت چپ همین صفحه واقع شده، روی <<صفحه آرشیو>> همان قالبی که انتخاب کرده اید Right-Click کنید. از میان گزینه های موجود در منوی باز شده، Save Target as را بزنید و فایل را پس از دریافت در یکجا ذخیره کنید. بعد آنرا باز کنید و همه محتویاتش را انتخاب کرده و در حافظه کپی (Copy) کنید.(برای اینکار کافیست کلید Ctrl را نگه دارید و در همان حال کلید C را فشار دهید).

- دوباره به صفحه Archive Template بازگردید و محتویات حافظه کامپیوتر را (که محتویات همان فایل تازه دریافت شده باید باشد) در پنجره خالی بالای صفحه منتقل یا اصطلاحاً Paste کنید (برای این کار کافیست کلید Ctrl را بگیرید و V را بفشارید).

- اگر متن جدید در پنجره مذکور بدون مشکلی وارد شده است، کلید Save Changes را بزنید (وگرنه سه قدم اخیر را دوباره با دقت تکرار کنید).

- حالا دوباره وارد صفحه اصلی بلاگتان میشوید که در واقع صفحه POST یا نوشته هایتان است.

آماده کردن صفحه «نوشتن» یا Post برای مطالب فارسی

- صفحه Post یا همان صفحه اصلی، با یک نوار افقی سیاه رنگ به دو قسمت بالا و پایین تقسیم شده است. در بخش سفید رنگ صفحه پایین، Right-Click کنید. از منویی که باز میشود، روی Encoding بروید تا باز شود. حالا ابتدا Auto-Select را اگر فعال است غیر فعال کنید (یعنی با کلیک کردن روی آن علامت تیک را از کنارش بردارید) بعد از بین فهرست زبانهای محتلف، Unicode UTF-8 را برگزینید. (اگر آنرا در لیست نمیبینید More را بزنید تا فهرست کامل آشکار شود)

- دقیقاً همین کار را دوباره در نوار خاکستری رنگ بالای صفحه انجام دهید. (فقط و فقط این کار را باید در همان قسمت انجام دهید. در بخش سفید رنگ، امکان آن نیست).

نوشتن مطلب فارسی :

- دوباره در بخش خاکستری بالای صفحه، Right-Click کنید و در پایین منوی Encoding گزینه Right-to-Left Document را انتخاب کنید.

- حالا در بخش سفید بالای صفحه شروع به نوشتن کنید (نکته مهم: اگر با ویندوز 2000 کار میکنید، به دلیل اشکالی که در حرف ی هست، باید همیشه بجای فشار دادن کلید D که برای زدن ی استفاده میشود، از Shift-X استفاده کنید).

- اگر میخواهید بخشی از متن نوشته هایتان را با یک Hyperlink به یک صفحه دیگر ارجاع دهید، ابتدا آن بخش از متن را با استفاده از ماوس یا کلید Shift انتخاب یا به اصطلاح Select کنید. بعد کلیدی که شکل یک کرده زمین و یک گیره کاغذ را دارد بزنید. بعد در پنجره کوچکی که باز میشود، آدرس صفحه مورد نظرتان را وارد کنید و OK را بزنید.

- پس از اینکه نوشتن مطالبتان پایان یافت کلید Post & Publish را بزنید تا هم متنتان به بانک اطلاعاتی اضافه شود و هم صفحه اینترنتی بلاگتان با متن جدیدی که نوشته اید اصطلاحاً به روز یا Update شود.

- پس از هر بار زدن Post مطلب نوشه شده در قسمت پایین صفحه دیده میشود و امکان تغییر آن هم با زدن Edit وجود دارد.

- برای دیدن صفحه ساخته شده و تست کردن آن، کافیست که روی View Web Page در قسمت سمت چپ نوار سیاه رنگ وسط صفحه کلیک کنید.

- پس از پایان کار، حتماً کلید Sign Out را در بالای صفحه در سمت راست فشار دهید.

استفاده از پرشین بلاگ به علت داشتن رابط کاربر (Interface) فارسی و تاریخ شمسی و برخی امکانات دیگر، آسان تر است. در اینجا روش استفاده از خدمات پرشین بلاگ را بررسی می کنیم. هرچند این سایت و دیگر وبلاگ ها هر لحظه امکان دارد ارائه خدمات را متوقف کنند و یا آن را منوط به دریافت وجه نمایند. بنابراین بهتر است برای وبلاگ خود یک سایت شخصی (دامین و هاست) بخرید. همچنین سایت های دیگر مانند میهن بلاگ و بلاگفا و ... نیز روندی مشابه دارند.[طالبی]

ثبت نام در پرشین بلاگ :

ثبت وبلاگ در سایت پرشین بلاگ بسیار ساده است. ابتدا به آدرس http://www.persianblog.com بروید. سپس در منوی اصلی (سمت راست) روی لینک عضویت در سایت کلیک کنید. در صفحه عضویت باید فرم ثبت نام را پر کنید.

برای تکمیل فرم ثبت نام به این نکات توجه داشته باشید:

- برای انتخاب زبان فارسی و انگلیسی میتوانید از دکمه های Shift و Alt استفاده کنید.

- توجه کنید که فیلد های ستاره دار حتما باید پر شوند.

- در بخش شناسه کاربری دقت کنید که این شناسه حتما باید به زبان انگلیسی باشد. در ضمن شناسه ای که اینجا انتخاب می کنید بخشی از آدرس وبلاگتان خواهد بود .یعنی اگر شما در این بخش عبارت ehsan را تایپ کنید، آدرس وبلاگ شما به این صورت خواهد بود: http://ehsan.persianblog.com

- در شناسه کاربری میتوانید از حروف و اعداد اانگلیسی استفاده کنید.

- کلمه عبور یا پاسورد به حروف کوچک و بزرگ حساس است.

- حتما عدد سن خود را به انگلیسی وارد کنید وگرنه با پیغام خطا مواجه می شوید

- شناسه و کلمه عبور به پست الکترونیکی شما ارسال می شوند. پس حتما یک آدرس معتبر وارد کنید.

در پایان موافقتنامه را خوانده، عبارت بلی را انتخاب کرده و دکمه (فرم بالا مورد تائید است) را کلیک کنید. اگر همه چیز درست باشد و اگر شناسه کاربری قبلا توسط شخص دیگری ثبت نشده باشد، شما به صفحه خوشامدگوئی منتقل می شوید. (در غیر این صورت باید مراحل قبل را مجددا تکرار کنید.)

نوشتن یادداشت در وبلاگ :

در صفحه خوشامد گوئی ، با کلیک روی دکمه ورود به سایت، به صفحه Sign in منتقل میشوید و با وارد کردن شناسه و کلمه عبور میتوانید وارد صفحه مدیریت یادداشتها و پیام ها شوید. (در دفعات بعد، در همان صفحه اصلی پرشین بلاگ نیز میتوانید شناسه و کلمه عبور را وارد کنید).

این صفحه اصلی کار شماست. امکانات این صفحه، بسیار شبیه به برنامه Word میباشد. در بخش عنوان، عنوان یادداشت و در کادر اصلی نیز متن یادداشت خود را بنویسید. سپس دکمه (فرستادن یادداشت و بازسازی وبلاگ) را کلیک کنید. اکنون شما اولین یادداشت خود را در شبکه جهانی اینترنت قرار داده اید. برای دیدن وبلاگ خود روی لینک (وبلاگ شما) در سمت راست صفحه کلیک کنید.

در ویرایشگر جدید پرشین بلاگ امکانات زیادی گنجانده شده که ما مهم ترین آنها را بررسی می کنیم.

ایجاد لینک :

برای اینکه بخشی از نوشته را به صفحه دیگری در اینترنت لینک کنید به این صورت عمل کنید: متن مورد نظر را انتخاب کنید، دکمه insert or edit hyperlink را در بالای صفحه کلیک کنید. در بخش آدرس، آدرس کامل صفحه مورد نظر را وارد کنید. (دقت کنید که عبارت //:http از قبل در این کادر وجود دارد. مراقب باشید آن را دوباره تکرار نکنید). در کادر پنجره اگر عبارت (نمایش در یک پنجره جدید) را انتخاب کنید، صفحه مورد نظر در یک پنجره جدید باز می شود. دکمه قبول را کلیک کنید. برای حذف لینک هم آن بخش را انتخاب کنید و دکمه Remove hyperlink (اولین دکمه سمت راست) را کلیک کنید.

افزودن صورتک :

برای افزودن صورتک، روی مکان مورد نظر کلیک کنید و بعد دکمه insert smily را کلیک کنید. اینجا میتوانید صورتک دلخواهتان را انتخاب کنید. حذف صورتک ها هم با دکمه Delete انجام میشود.

انتخاب قالب :

شما می توانید به سادگی یک قالب جدید برای وبلاگتان انتخاب کنید. برای این کار روی لینک انتخاب قالب در سمت راست صفحه کلیک کنید. در صفحه انتخاب قالب، چندین قالب آماده وجود دارد که میتوانید با کلیک روی دکمه انتخاب، قالب مورد نظرتان را انتخاب کنید. (توجه داشته باشید که اگر در قالب قبلی تغیری داده باشید، با انتخاب قالب جدید، آن تغیرات از بین می روند).

مشخصات شخصی :

با کلیک روی دکمه مشخصات شخصی، به صفحه ای می روید که در آن می توانید بعضی از مشخصاتی را که هنگام ثبت نام وارد کرده اید تغیر دهید. مشخصاتی از قبیل: نام و نام خانوادگی، جنسیت، سن و غیره.

تنظیمات وبلاگ :

در این صفحه نیز می توانید بعضی دیگر از مشخصات را تغیر دهید. مثل کلمه عبور و عنوان وبلاگ.

ثبت در فهرست کاربران :

این قسمت برای وبلاگ ها اهمیت زیادی دارد. زیرا پس از ثبت، وبلاگ شما در فهرست وبلاگ های پرشین بلاگ نمایش داده می شود و تعداد زیادی به بازدید کنندگان آن افزوده می شود. در بخش موضوع، زمینه فعالیت وبلاگ را مشخص کنید و در بخش توضیحات، شرح کوتاهی راجع به وبلاگ خود بنویسید. (این شرح در فهرست کاربران جلوی نام وبلاگ دیده می شود. سعی کنید شرحی کوتاه و گویا بنویسید. حتما به زبان فارسی بنویسید).

افزودن عکس به یادداشت :

به علت این که عکس ها فضای زیادی روی اینترنت اشغال می کنند، پرشین بلاگ و بقیه خدمات دهنده های وبلاگ به شما اجازه نمی دهند که روی فضای وبلاگ خود عکس ارسال کنید. عکس هائی که میخواهید به یادداشت هایتان اضافه کنید، یا روی اینترنت هستند و یا روی کامپیوتر شخصی شما. اگر عکس مورد نظر روی یک سایت اینترنتی باشد، کافی است روی آن راست کلیک کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید. اکنون تمام عبارتی را که مقابل عنوان Address قرار دارد با ماوس به دقت انتخاب کنید و آن را کپی کنید. حالا به صفحه یادداشتها بروید. در مکان مناسب کلیک کنید. سپس روی گزینه Insert Image کلیک کنید و آدرس کپی شده را در کادر (آدرس تصویر) Paste کنید. سپس دکمه قبول را کلیک کنید. با این کار عکس مورد نظر به یادداشتتان افزوده می شود. (برای فایلهای Animated gif نیز میتوانید همین کار را انجام دهید). اما اگر عکس روی کامپیوترتان باشد. کار کمی مشکل تر می شود. در این حالت ابتدا باید عکس را روی اینترنت بفرستید یا اصطلاحاً Upload کنید. پس از آن بقیه کار به همین صورت انجام می شود. ارسال عکس روی اینترنت را در ادامه بررسی می کنیم.

ارسال عکس به اینترنت :

برای اینکه عکسهای خود را روی اینترنت بصورت آنلاین در اختیار داشته باشید. ابتدا باید فضائی روی اینترنت داشته باشید تا بتوانید عکسهای خودتان را روی آن فضا قرار دهید. در اینترنت سایت های زیادی هستند که فضای رایگان در اختیار شما قرار می دهند. شما میتوانید عکسهای خود را روی این فضای رایگان قرار داده و سپس به روشی که گفته شد، عکس را در وبلاگ خود قرار دهید. تعدادی از این سایتها را اینجا معرفی می کنم:

http://www.villagephotos.com

http://www.geocities.com

http://www.sharemation.com

http://www.netfirms.com

http://www.50megs.com

http://www.8m.com

http://www.20m.com

http://www.f2s.com

http://www.20fr.com

تعداد این سایتها بسیار زیاد است. البته بعضی از سایت های رایگان، اجازه نمیدهند عکسی را که آنجا فرستاده اید، در وبلاگتان قرار دهید. در این میان سایتی که فقط اختصاص به عکس دارد و کارائی بیشتری نیز نسبت به بقیه دارد، سایت http://www.villagephotos.com است. من در ادامه روش کار این سایت را توضیح میدهم.

ابتدا به آدرس http://www.villagephotos.com بروید. برای ثبت نام در سایت لینک Signup for free را کلیک کنید. در این صفحه یک نام و یک پاسورد برای خود انتخاب کنید و ای میل خودتان را هم وارد کنید و سپس دکمه Signup now را کلیک کنید. نام و پسورد شما به ای میلتان ارسال می شود. اکنون هربار که به این سایت بروید، با وارد کردن نام و پسورد میتوانید وارد فضای اختصاصی خود شوید. اکنون روی لینک Photos در پائین صفحه کلیک کنید. اگر قبلا عکسی ارسال کرده باشید، اینجا میتوانید آن را ببینید. برای ارسال عکس روی لینک Upload new images کلیک کنید. در این صفحه شما میتوانید هربار دو عکس ارسال کنید. برای ارسال عکس روی دکمه Browse کلیک کرده، عکس مورد نظرتان را از روی هارد انتخاب کنید و open را کلیک کنید. سپس دکمه upload را کلیک کنید. کار تمام است. حالا با کلیک روی لینک continue به صفحه عکسها برگردید. با کلیک روی لینک Copy URL to Clipboard در زیر هر عکس، آدرس عکس را در حافظه کپی کنید. حالا به صفحه یادداشتها بروید. در مکان مناسب کلیک کنید. سپس روی گزینه insert image کلیک کنید و آدرس کپی شده را در کادر (آدرس تصویر) paste کنید. سپس دکمه قبول را کلیک کنید. با این کار عکس مورد نظر به یادداشتتان افزوده می شود.

برای ایجاد هر تغییری در شکل ظاهری وبلاگتان باید قالب آن را تغیر دهید. ممکن است هیچ کدام از قالب های آماده موجود نظر شما را جلب نکند، یا این که بخواهید لینک سایت ها و وبلاگ های دیگر را به وبلاگتان اضافه کنید و یا تغیرات دیگری در آن بدهید. برای انجام این کارها باید قالب وبلاگتان را تغیر دهید. برای ایجاد تغیرات در وبلاگ باید کمی با زبان html آشنا باشید. ولی اگر html بلد نیستید هم نگران نباشید. برنامه Microsoft FrontPage به سادگی مشکلات شما را حل می کند. برای ایجاد تغیرات ابتدا به بخش ویرایش قالب بروید. اینجا می توانید کدهای html قالب وبلاگ خود را ببینید. همه کدها را به کمک ماوس یا با زدن دکمه های ctrl+A انتخاب کنید و در حافظه موقت کپی کنید. سپس در فرانت پیج یک صفحه جدید باز کنید (ctrl+N) . با کلیک روی گزینه html در پائین صفحه به حالت html بروید. اینجا تمام کدهای موجود را پاک کنید و کدهائی را که کپی کرده بودید اینجا paste کنید. اکنون به حالت نرمال برگردید. اگر این مراحل را درست انجام داده باشید، اینجا می توانید قالب وبلاگ خود را مشاهده کنید. مزیت فرانت پیج نسبت به html این است که میتوانید مشخص کنید که لینک یا تصویر مورد نظر شما دقیقا در چه مکانی ظاهر شود. همچنین می توانید بلافاصله به حالت preview رفته و تغییرات ایجاد شده را ببینید. پس از انجام تغییرات ، به حالت html بروید. همه کدها را کپی کنید. به بخش ویرایش قالب وبلاگتان بروید. کدهای قبلی را پاک کرده و کد های جدید را جایگزین آنها کنید. دکمه ثبت را کلیک کنید و در کادر هشدار، ok را کلیک کنید. در پایان دکمه بازسازی وبلاگ را کلیک کنید. با این روش شما می توانید قالب وبلاگ خود را تغییر دهید. اما ببینیم چگونه می توان هر یک از این تغیرات را ایجاد کرد.

افزودن موزیک به وبلاگ :

ما دو نوع موزیک می توانیم در وبلاگمان قرار دهیم. یکی موزیکی که موزیک زمینه خوانده می شود و به محض لود شدن وبلاگ پخش می شود و نوع دیگر موزیکی است که بصورت plugin در وبلاگ قرار می گیرد. برای هر دو نوع، یا آن موزیک روی یکی از سایت ها وجود دارد و یا این که ما باید موزیک مورد نظرمان را آن لاین کنیم. یعنی به فضائی که قبلا در اینترنت گرفته ایم ارسال کنیم. ارسال موزیک با ارسال عکس تفاوت چندانی ندارد. دقت کنید که سایت villagephotos که قبلا معرفی کردیم فقط برای ارسال عکس است و برای ارسال موزیک باید یکی دیگر از سایتهای رایگان را انتخاب کنید. قدم بعدی این است که این کد را در قالب وبلاگتان کپی کنید:

بجای عبارت your music آدرس دقیق موزیک مورد نظرتان را بنویسید. مثلا اگر آدرسی که گرفته اید به این صورت باشد: http://Milad.20m.com و نام فایلی هم که ارسال کرده اید test.mp3 باشد، باید این کدها را در قالب وبلاگ خود بنویسید:

bgsound src=" http://Milad.20m.com/ test.mp3 " loop="-1">

مکانی که این کد ها را کپی می کنید چندان مهم نیست.

تبدیل اسلاید به عکس

اگر می خواهید یک اسلاید از ارائه در Power Point را برای کسی ارسال کنید و یا در یک فایل Word نشان دهید می توانید آن را تبدیل به عکس نمایید. برای این کار روی اسلایدی بروید که می خواهید آن را تبدیل به عکس نمایید، در منوی View بر روی Note Page کلیک کنید . اسلاید به صورت یک عکس نمایش داده خواهد شد . بر روی آن کلیک راست کرده و سپس Copy را انتخاب کنید. حال می توانید اسلاید مورد نظر خود را در هر یک از برنامه های آفیس به صورت عکس Paste کنید.

منبع : گیگاپارس


  
دستیابی به اطلاعات با روش های مطمئن و با سرعت بالا یکی از رموز موفقیت هر سازمان و موسسه است. در سالیان اخیر هزاران پرونده و کاغذ که حاوی اطلاعات با ارزش برای یک سازمان بوده، در کامپیوتر ذخیره شده اند. با تغذیه دریایی از اطلاعات به کامپیوتر، امکان مدیریت الکترونیکی اطلاعات فراهم شده است. کاربران متفاوت در اقصی نقاط جهان قادر به اشتراک اطلاعات بوده و تصویری زیبا از همیاری و همکاری اطلاعاتی را به نمایش می گذارند. شبکه های کامپیوتری در این راستا و جهت نیل به اهداف فوق نقش بسیار مهمی را ایفا می نمایند. اینترنت که عالی ترین تبلور یک شبکه کامپیوتری در سطح جهان است، امروزه در مقیاس بسیار گسترده ای استفاده شده و ارائه دهندگان اطلاعات، اطلاعات و یا فرآورده های اطلاعاتی خود را در قالب محصولات تولیدی و یا خدمات در اختیار استفاده کنندگان قرار می دهند. وب که عالی ترین سرویس خدماتی اینترنت می باشد کاربران را قادر می سازد که در اقصی نقاط دنیا اقدام به خرید، آموزش و مطالعه نمایند. با استفاده از شبکه، یک کامپیوتر قادر به ارسال و دریافت اطلاعات از کامپیوتر دیگر است. اینترنت نمونه ای عینی از یک شبکه کامپیوتری است. در این شبکه میلیون ها کامپیوتر در اقصی نقاط جهان به یکدیگر متصل شده اند.

اینترنت شبکه ای است مشتمل بر زنجیره ای از شبکه های کوچکتراست. نقش شبکه های کوچک برای ایجاد تصویری با نام اینترنت بسیار حایز اهمیت است.

تصویری که هر کاربر با نگاه کردن به آن گمشده خود را در آن پیدا خواهد کرد. در این بخش به بررسی شبکه های کامپیوتری و جایگاه مهم آنان در زمینه تکنولوژی اطلاعات و مدیریت الکترونیکی اطلاعات خواهیم داشت. شبکه های محلی و شبکه های گسترده تاکنون شبکه های کامپیوتری بر اساس مؤلفه های متفاوتی تقسیم بندی شده اند یکی از این مؤلفه ها حوزه جغرافیایی یک شبکه است. بر همین اساس شبکه ها به دو گروه عمده (LAN (Local area network و (WAN(Wide area network تقسیم می گردند. در شبکه های LAN مجموعه ای از دستگاه های موجود در یک حوزه جغرافیایی محدود، نظیر یک ساختمان به یکدیگر متصل می گردند. در شبکه های WAN تعدادی دستگاه که از یکدیگر کیلومترها فاصله دارند به یکدیگر متصل خواهند شد. مثلاً اگر دو کتابخانه که هر یک در یک ناحیه از شهر بزرگی مستقر می باشند، قصد اشتراک اطلاعات را داشته باشند، می بایست شبکه ای WAN ایجاد و کتابخانه ها را به یکدیگر متصل نمود.

برای اتصال دو کتابخانه فوق می توان از امکانات مخابراتی متفاوتی نظیر خطوط اختصاصی (Leased) استفاده نمود. شبکه های LAN نسبت به شبکه های WAN دارای سرعت بیشتری می باشند. با رشد و توسعه دستگاههای متفاوت مخابراتی میزان سرعت شبکه های WAN، تغییر و بهبود پیدا کرده است. امروزه با بکارگیری و استفاده از فیبر نوری در شبکه های LAN امکان ارتباط دستگاههای متعدد که در مسافت های طولانی نسبت به یکدیگر قرار دارند، فراهم شده است. اترنت در سال ???? پژوهشگری با نام Metcalfe در مرکز تحقیقات شرکت زیراکس، اولین شبکه اترنت را به وجود آورد. هدف وی ارتباط کامپیوتر به یک چاپگر بود. وی روشی فیزیکی به منظور کابل کشی بین دستگاههای متصل بهم در اترنت ارائه نمود. اترنت در مدت زمان کوتاهی به عنوان یکی از تکنولوژی های رایج برای برپاسازی شبکه در سطح دنیا مطرح گردید. همزمان با پیشرفت های مهم در زمینه شبکه های کامپیوتری، تجهیزات و دستگاه های مربوطه، شبکه های اترنت نیز همگام با تحولات فوق شده و قابلیت های متفاوتی را در بطن خود ایجاد نمود. با توجه به تغییرات و اصلاحات انجام شده در شبکه های اترنت،عملکرد وشیوه کار آنان نسبت به شبکه های اولیه تفاوت چندانی نکرده است. در اترنت اولیه، ارتباط همه دستگاه های موجود در شبکه از طریق یک کابل انجام می گرفت که توسط همه دستگاهها به اشتراک گذاشته می گردید. پس از اتصال یک دستگاه به کابل مشترک، می بایست پتانسیل های لازم به منظور ایجاد ارتباط با سایر دستگاه های مربوطه نیز در بطن دستگاه وجود داشته باشد (کارت شبکه).

بدین ترتیب امکان گسترش شبکه به منظور استفاده از دستگاه های جدید به راحتی انجام و نیازی به اعمال تغییرات روی دستگاههای موجود در شبکه نخواهد بود. اترنت یک تکنولوژی محلی (LAN) است. اکثر شبکه های اولیه در حد و اندازه یک ساختمان بوده و دستگاه ها نزدیک به هم بودند. دستگاه های موجود روی یک شبکه اترنت صرفًا قادر به استفاده از چند صد متر کابل بیشترنبودند. اخیرًا با توجه به توسعه امکانات مخابراتی و محیط انتقال، زمینه استقرار دستگاههای موجود در یک شبکه اترنت با مسافت های چند کیلومترنیز فراهم شده است. پروتکل در شبکه های کامپیوتری به مجموعه قوانینی اطلاق می گردد که شیوه ارتباطات را قانونمند می نماید. نقش پروتکل در کامپیوتر نظیر نقش زبان برای انسان است. برای مطالعه یک کتاب نوشته شده به فارسی می بایست خواننده شناخت مناسبی از زبان فارسی را داشته باشد. به منظور ارتباط موفقیت آمیز دو دستگاه در شبکه می بایست هر دو دستگاه از یک پروتکل مشابه استفاده نمایند. اصطلاحات اترنت شبکه های اترنت از مجموعه قوانین محدودی به منظور قانونمند کردن عملیات اساسی خود استفاده می نمایند. به منظور شناخت مناسب قوانین موجود لازم است که با برخی از اصطلاحات مربوطه در این زمینه بیشتر آشنا شویم:

? (Medium )محیط انتقال: دستگاههای اترنت از طریق یک محیط انتقال به یکدیگر متصل می گردند.

? (Segment )سگمنت: به یک محیط انتقال به اشتراک گذاشته شده منفرد، سگمنت می گویند.

? (Node )گره: دستگاههای متصل شده به یک Segment را گره و یا ایستگاه می گویند.

? (Frame) فریم به یک بلاک اطلاعات که گره ها از طریق ارسال آنها با یکدیگر مرتبط می گردند، اطلاق می گردد فریم ها مشابه جملات در زبانهای طبیعی (فارسی، انگلیسی...) می باشند. در هر زبان طبیعی برای ایجاد جملات، مجموعه قوانینی وجود دارد مثلاً یک جمله می بایست دارای موضوع و مفهوم باشد. پروتکل های اترنت مجموعه قوانین لازم برای ایجاد فریم ها را مشخص خواهند کرد. اندازه یک فریم محدود بوده (دارای یک حداقل و یک حداکثر) و مجموعه ای از اطلاعات ضروری و مورد نیاز می بایست در فریم وجود داشته باشد. مثلاً یک فریم می بایست دارای آدرس های مبداء و مقصد باشد. آدرس های فوق هویت فرستنده و دریافت کننده پیام را مشخص خواهد کرد. آدرس به صورت کاملاً اختصاصی یک گره را مشخص می نماید.نظیر نام یک شخص که بیانگر یک شخص خاص است. دو دستگاه متفاوت اترنت نمی توانند دارای آدرس های یکسانی باشند.

یک سیگنال اترنت روی محیط انتقال به هر یک از گره های متصل شده در محیط انتقال خواهد رسید. بنابراین مشخص شدن آدرس مقصد، به منظوردریافت پیام نقشی حیاتی دارد. مثلاً در صورتیکه کامپیوتر B اطلاعاتی را برای چاپگر C ارسال می دارد کامپیوترهای A و D نیز فریم را دریافت و آن را بررسی خواهند کرد. هر ایستگاه زمانیکه فریم را دریافت می دارد، آدرس آن را بررسی می کند تا مطمئن گردد که پیام برای وی ارسال شده است یا خیر؟ در صورتی که پیام برای ایستگاه مورد نظر ارسال نشده باشد، ایستگاه فریم را بدون بررسی محتویات آن کنار خواهد گذاشت . یکی از نکات قابل توجه در رابطه با آدرس دهی اترنت، پیاده سازی یک آدرس Broadcast است.

زمانی که آدرس مقصد یک فریم از نوع Broadcast باشد، همه گره های موجود در شبکه آن را دریافت و پردازش خواهند کرد. CSMA/CD تکنولوژی CSMA/CDcarrier-sense multiple access with collision detection مسئولیت تشریح و تنظیم شیوه ارتباط گره ها با یکدیگررا برعهده دارد. با اینکه واژه فوق پیچیده به نظر می آید ولی با تقسیم نمودن واژه فوق به بخش های کوچکتر، می توان با نقش هر یک از آنها سریعتر آشنا گردید.

به منظور شناخت تکنولوژی فوق مثال زیر را در نظر بگیرید: فرض کنید سگمنت اترنت، مشابه یک میز ناهارخوری باشد. چندین نفر (نظیر گره) دور تا دور میز نشسته و به گفتگو مشغول می باشند. واژه multiple access (دستیابی چندگانه) بدین مفهوم است که: زمانی که یک ایستگاه اترنت اطلاعاتی را ارسال می دارد همه ایستگاههای دیگر موجود (متصل) در محیط انتقال، نیز از انتقال اطلاعات آگاه خواهند شد. نظیر صحبت کردن یک نفر در میز ناهار خوری و گوش دادن سایرین. فرض کنید که شما نیز روی یکی از صندلی های میز ناهار خوری نشسته و قصد حرف زدن را داشته باشید، در همان زمان فرد دیگری در حال سخن گفتن است در این حالت می بایست شما در انتظار اتمام سخنان گوینده باشید.

در پروتکل اترنت وضعیت فوق carrier sense نامیده می شود. قبل از اینکه ایستگاهی قادر به ارسال اطلاعات باشد می بایست گوش خود را روی محیط انتقال گذاشته و بررسی نماید که آیا محیط انتقال آزاد است؟ در صورتی که صدایی از محیط انتقال به گوش ایستگاه متقاضی ارسال اطلاعات نرسد، ایستگاه مورد نظر قادر به استفاده از محیط انتقال و ارسال اطلاعات خواهد بود. Carrier-sense multiple access شروع یک گفت وگو را قانونمند و تنظیم می نماید ولی در این رابطه یک نکته دیگر وجود دارد که می بایست برای آن نیز راهکاری اتخاذ شود. فرض کنید در مثال میز ناهار خوری در یک لحظه سکوتی حاکم شود و دو نفر نیز قصد حرف زدن را داشته باشند. در چنین حالتی در یک لحظه سکوت موجود توسط دو نفر تشخیص و بلافاصله هر دو تقریبًا در یک زمان یکسان شروع به حرف زدن می نمایند.

چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در اترنت پدیده فوق را تصادم (Collision) می گویند و زمانی اتفاق خواهد افتاد که دو ایستگاه قصد استفاده از محیط انتقال و ارسال اطلاعات را به صورت همزمان داشته باشند. در گفت وگوی انسان ها، مشکل فوق را می توان به صورت کاملا دوستانه حل نمود. ما سکوت خواهیم کرد تا این شانس به سایرین برای حرف زدن داده شود. همان گونه که در زمان حرف زدن من، دیگران این فرصت را برای من ایجاد کرده بودند! ایستگاههای اترنت زمانی که قصد ارسال اطلاعات را داشته باشند، به محیط انتقال گوش فرا داده تا به این اطمینان برسند که فقط ایستگاه موجود برای ارسال اطلاعات می باشند. در صورتی که ایستگاههای ارسال کننده اطلاعات متوجه نقص در ارسال اطلاعات خود گردند،از بروز یک تصادم در محیط انتقال آگاه خواهند گردید.

در زمان بروز تصادم، هر یک از ایستگاههای مربوطه به مدت زمانی کاملاً تصادفی در حالت انتظار قرار گرفته و پس از اتمام زمان انتظار می بایست برای ارسال اطلاعات شرط آزاد بودن محیط انتقال را بررسی نمایند! توقف تصادفی و تلاش مجدد یکی از مهمترین بخش های پروتکل است. محدودیت های اترنت یک شبکه اترنت دارای محدودیت های متفاوت از ابعاد گوناگون (به کارگیری تجهیزات) است. طول کابلی که همه ایستگاه ها به صورت اشتراکی از آن به عنوان محیط انتقال استفاده می نمایند یکی از شاخص ترین موارد در این زمینه است. سیگنال های الکتریکی در طول کابل به سرعت منتشر می گردند. همزمان با طی مسافتی، سیگنال ها ضعیف می گردند. وجود میدان های الکتریکی که توسط دستگاههای مجاور کابل نظیر لامپ های فلورسنت ایجاد می گردد، باعث تلف شدن سیگنال می گردد. طول کابل شبکه می بایست کوتاه بوده تا امکان دریافت سیگنال توسط دستگاه های موجود در دو نقطه ابتدایی و انتهایی کابل به صورت شفاف و با حداقل تاخیر زمانی فراهم گردد.

همین امر باعث بروز محدودیت در طول کابل استفاده شده، می گردد پروتکل CSMA/CD امکان ارسال اطلاعات برای صرفا ً یک دستگاه را در هر لحظه فراهم می نماید، بنابراین محدودیت هایی از لحاظ تعداد دستگاه هایی که می توانند روی یک شبکه مجزا وجود داشته باشند، نیز به وجود خواهد آمد. با اتصال دستگاه های متعدد (فراوان) روی یک سگمنت مشترک، شانس استفاده از محیط انتقال برای هر یک از دستگاه های موجود روی سگمنت کاهش پیدا خواهد کرد. در این حالت هر دستگاه به منظور ارسال اطلاعات می بایست مدت زمان زیادی را در انتظار سپری نماید. تولید کنندگان تجهیزات شبکه دستگاه های متفاوتی را به منظور غلبه بر مشکلات و محدودیت گفته شده، طراحی و عرضه نموده اند. اغلب دستگاههای فوق مختص شبکه های اترنت نبوده ولی در سایر تکنولوژی های مرتبط با شبکه نقش مهمی را ایفاء می نمایند. تکرارکننده (Repeater) اولین محیط انتقال استفاده شده در شبکه های اترنت کابل های مسی کواکسیال بود که Thicknet (ضخیم) نامیده می شوند. حداکثر طول یک کابل ضخیم ??? متر است. در یک ساختمان بزرگ، کابل ??? متری جوابگوی تمامی دستگاه های شبکه نخواهد بود. تکرارکننده ها با هدف حل مشکل فوق، ارائه شده اند. تکرارکننده ها، سگمنت های متفاوت یک شبکه اترنت را به یکدیگر متصل می کنند. در این حالت تکرارکننده سیگنال ورودی خود را از یک سگمنت اخذ و با تقویت سیگنال آن را برای سگمنت بعدی ارسال خواهد کرد. بدین ترتیب با استفاده از چندین تکرار کننده و اتصال کابل های مربوطه توسط آنان، می توان قطر یک شبکه را افزایش داد. (قطر شبکه به حداکثر مسافت موجود بین دو دستگاه متمایز در شبکه اطلاق می گردد) Bridges و سگمنت شبکه های اترنت همزمان با رشد (بزرگ شدن) دچار مشکل تراکم می گردند.

در صورتیکه تعداد زیادی ایستگاه به یک سگمنت متصل گردند، هر یک دارای ترافیک خاص خود خواهند بود. در شرایط فوق، ایستگاههای متعددی قصد ارسال اطلا عات را دارند ولی با توجه به ماهیت این نوع از شبکه ها در هر لحظه یک ایستگاه شانس و فرصت استفاده از محیط انتقال را پیدا خواهد کرد. در چنین وضعیتی تعداد تصادم در شبکه افزایش یافته و عملا کارآیی شبکه افت خواهد کرد. یکی از راه حل های موجود به منظور برطرف نمودن مشکل تراکم در شبکه تقسیم یک سگمنت به چندین سگمنت است. با این کار برای تصادم هایی که در شبکه بروز خواهد کرد، دامنه وسیعتری ایجاد می گردد.راه حل فوق باعث بروز یک مشکل دیگر می گردد، سگمنت ها قادر به اشتراک اطلاعات با یکدیگر نخواهند بود. به منظور حل مشکل فوق، Bridges در شبکه اترنت پیاده سازی شده است. Bridge دو و یا چندین سگمنت را به یکدیگر متصل خواهد کرد. بدین ترتیب دستگاه فوق باعث افزایش قطر شبکه خواهد شد. عملکرد Bridge از بعد افزایش قطر شبکه نظیر تکرارکننده است، با این تفاوت که Bridge قادر به ایجاد نظم در ترافیک شبکه نیز خواهد بود. Bridge نظیر سایر دستگاههای موجود در شبکه قادر به ارسال و دریافت اطلاعات بوده ولی عملکرد آنها دقیقاً مشابه یک ایستگاه نمی باشد. Bridge قادر به ایجاد ترافیکی که خود سرچشمه آن خواهد بود، نیست (نظیر تکرارکننده).Bridge صرفاً چیزی را که از سایر ایستگاهها می شنود، منعکس می نماید.

(Bridge قادر به ایجا د یک نوع فریم خاص اترنت به منظور ایجاد ارنباط با سایر Bridge ها می باشند) همان گونه که قبلا ً اشاره گردید هر ایستگاه موجود در شبکه همه فریم های ارسال شده روی محیط انتقال را دریافت می نماید.

(صرف نظر ازاینکه مقصد فریم همان ایستگاه باشد و یا نباشد.) Bridge با تاکید بر ویژگی فوق سعی بر تنظیم ترافیک بین سگمنت ها دارد.

همانگونه که در شکل فوق مشاهده می گردد Bridge دو سگمنت را به یکدیگر متصل نموده است. در صورتی که ایستگاه A و یا B قصد ارسال اطلاعات را داشته باشند Bridge نیز فریم های اطلاعاتی را دریافت خواهد کرد.

شیوه برخورد Bridge با فریم های اطلاعاتی دریافت شده به چه صورت است؟ آیا قادر به ارسال اتوماتیک فریم ها برای سگمنت دوم می باشد؟ یکی ازاهداف استفاده از Bridge کاهش ترافیک های غیرضروری در هر سگمنت است. در این راستا، آدرس مقصد فریم، قبل از هر گونه عملیات روی آن، بررسی خواهد شد. در صورتی که آدرس مقصد، ایستگاههای A و یا B باشد نیازی به ارسال فریم برای سگمنت شماره دو وجود نخواهد داشت. در این حالت Bridge عملیات خاصی را انجام نخواهد داد.شیو ه برخورد Bridge با فریم فوق مشابه فیلتر نمودن است. درصورتی که آدرس مقصد فریم یکی از ایستگاههای C و یا D باشد و یا فریم مورد نظر دارای یک آدرس از نوع Broadcast باشد، Bridge فریم فوق را برای سگمنت شماره دو ارسال خواهد کرد. با ارسال و هدایت فریم اطلاعاتی توسط Bridge امکان ارتباط چهار دستگاه موجود در شبکه فراهم می گردد. با توجه به مکانیزم فیلتر نمودن فریم ها توسط Bridge، این امکان بوجود خواهد آمد که ایستگاه A اطلاعاتی را برای ایستگاه B ارسال و در همان لحظه نیز ایستگاه C اطلاعاتی را برای ایستگاه D ارسال نماید. بدین ترتیب امکان برقراری دو ارتباط به صورت همزمان بوجود آمده است. روترها: سگمنت های منطقی با استفاده از Bridge امکان ارتباط همزمان بین ایستگاههای موجود در چندین سگمنت فراهم می گردد. Bridge در رابطه با ترافیک موجود در یک سگمنت عملیات خاصی را انجام نمی دهد. یکی از ویژگی های مهم Bridge ارسالی فریم های اطلاعاتی از نوع Broadcast برای همه سگمنت های متصل شده به یکدیگر است.

همزمان با رشد شبکه و گسترش سگمنت ها، ویژگی فوق می تواند سبب بروز مسایلی در شبکه گردد. زمانی که تعداد زیادی از ایستگاه های موجود در شبکه های مبتنی بر Bridge، فریم های Broadcast را ارسال می نمایند، تراکم اطلاعاتی بوجود آمده به مراتب بیشتر از زمانی خواهد بود که همه دستگاهها در یک سگمنت قرار گرفته باشند. روتر یکی از دستگاههای پیشرفته در شبکه بوده که قادر به تقسیم یک شبکه به چندین شبکه منطقی مجزا است. روتر ها یک محدوده منطقی برای هر شبکه ایجاد می نمایند. روترها بر اساس پروتکل هایی که مستقل از تکنولوژی خاص در یک شبکه است، فعالیت می نمایند. ویژگی فوق این امکان را برای روتر فراهم خواهد کرد که چندین شبکه با تکنولوژی های متفاوت را به یکدیگر مرتبط نماید.

استفاده از روتر در شبکه های محلی و گسترده امکان پذیراست. وضعیت فعلی اترنت از زمان مطرح شدن شبکه های اترنت تاکنون تغییرات فراوانی از بعد تنوع دستگاه های مربوطه ایجاد شده است. در ابتدا از کابل کواکسیال در این نوع شبکه ها استفاده می گردید. امروزه شبکه های مدرن اترنت از کابل های به هم تابیده و یا فیبر نوری برای اتصال ایستگاه ها به یکدیگر استفاده می نمایند. در شبکه های اولیه اترنت سرعت انتقال اطلاعات ?? مگابیت در ثانیه بود ولی امروزه این سرعت به مرز ???و حتی ???? مگابیت در ثانیه رسیده است. مهمترین تحول ایجاد شده در شبکه های اترنت امکان استفاده از سوییچ های اترنت است. سگمنت ها توسط سوییچ به یکدیگر متصل می گردند. (نظیر Bridge با این تفاوت عمده که امکان اتصال چندین سگمنت توسط سوییچ فراهم می گردد) برخی از سوییچ ها امکان اتصال صدها سگمنت به یکدیگر را فراهم می نمایند. تمام دستگاه های موجود در شبکه، سوییچ و یا ایستگاه می باشند. قبل از ارسال فریم های اطلاعاتی برای هر ایستگاه، سوییچ فریم مورد نظر را دریافت و پس از بررسی، آن را برای ایستگاه مقصد مورد نظر ارسال خواهد کرد. عملیات فوق مشابه Bridge است، ولی در مدل فوق هر سگمنت دارای صرفاً یک ایستگاه است و فریم صرفاً به دریافت کننده واقعی ارسال خواهد شد. بدین ترتیب امکان برقراری ارتباط همزمان بین تعداد زیادی ایستگاه در شبکه های مبتنی بر سوییچ فراهم خواهد شد.

همزمان با مطرح شدن سوییچ های اترنت مسأله Full-duplex نیز مطرح گردید. Full-dulex یک اصطلاح ارتباطی است که نشان دهنده قابلیت ارسال و دریافت اطلاعات به صورت همزمان است. در شبکه های اترنت اولیه وضعیت ارسال و دریافت اطلاعات به صورت یکطرفه (half-duplex) بود.در شبکه های مبتنی بر سوییچ، ایستگاه ها صرفاًٍ با سوییچ ارتباط برقرار کرده و قادر به ارتباط مستقیم با یکدیگر نمی باشند. در این نوع شبکه ها از کابل های به هم تابیده و فیبر نوری استفاده و سوییچ مربوطه دارای کانکتورهای لازم در این خصوص می باشند. شبکه های مبتنی بر سوییچ عاری از تصادم بوده و همزمان با ارسال اطلاعات توسط یک ایستگاه به سوییچ، امکان ارسال اطلاعات توسط سوییچ برای ایستگاه دیگر نیز فراهم خواهد شد. اترنت و استاندارد ???‎/? شاید تاکنون اصطلاح ???‎/? را در ارتباط با شبکه های اترنت شنیده باشید. اترنت به عنوان یک استاندارد شبکه توسط شرکت های: دیجیتال، اینتل و زیراکس (DIX) مطرح گردید. در سال ???? مؤسسه IEEE کمیته ای را مسئول استاندار سازی تکنولوژی های مرتبط با شبکه کرد. مؤسسه IEEE نام گروه فوق را ??? قرار داد. (عدد ??? نشان دهنده سال و ماه تشکیل کمیته استاندارسازی است) کمیته فوق از چندین کمیته جانبی دیگر تشکیل شده بود. هر یک از کمیته های فرعی نیز مسئول بررسی جنبه های خاصی از شبکه گردیدند. مؤسسه IEEE برای تمایز هر یک از کمیته های جانبی از روش نامگذاری:x.x??? استفاده کرد. X یک عدد منحصر بفرد بوده که برای هر یک از کمیته ها در نظر گرفته شده بود.

گروه ???‎/? مسئولیت استاندارد سازی عملیات در شبکه های CSMA/CD را بر عهده داشتند. (شبکه فوق در ابتدا DIX Ethernet نامیده می شد) اترنت و ???‎/? از نظر فرمت داده ها در فریم های اطلاعاتی با یکدیگر متفاوت می باشند. تکنولوژی های متفاوت شبکه متداولترین مدل موجود در شبکه های کامپیوتری(رویکرد دیگری از اترنت) توسط شرکت IBM و با نام Token ring عرضه گردید. در شبکه های اترنت به منظور دستیابی از محیط انتقال از فواصل خالی (Gap) تصادفی در زمان انتقال فریم ها استفاده می گردد. شبکه های Token ring از یک روش پیوسته در این راستا استفاده می نمایند. در شبکه های فوق، ایستگاه ها از طریق یک حلقه منطقی به یکدیگر متصل می گردند. فریم ها صرفا در یک جهت حرکت و پس از طی طول حلقه، فریم کنار گذاشته خواهد شد. روش دستیابی به محیط انتقال برای ارسال اطلاعات تابع CSMA/CD نخواهد بود و از روش Token passing استفاده می گردد. در روش فوق در ابتدا یک Token (نوع خاصی از یک فریم اطلاعاتی) ایجاد می گردد. Token فوق در طول حلقه می چرخد. زمانیکه یک ایستگاه قصد ارسال اطلاعات را داشته باشد، باید Token را در اختیار گرفته و فریم اطلاعاتی خود را بر روی محیط انتقال ارسال دارد. زمانی که فریم ارسال شده مجددا به ایستگاه ارسال کننده برگشت داده شد (طی نمودن مسیر حلقه)، ایستگاه فریم خود را حذف و یک Token جدید را ایجاد وآن را روی حلقه قرار خواهد داد. در اختیار گرفتن Token شرط لازم برای ارسال اطلاعات است. سرعت ارسال اطلاعات در این نوع شبکه ها چهار تا شانزده مگابیت در ثانیه است. اترنت با یک روند ثابت همچنان به رشد خود ادامه می دهد. پس از گذشت حدود سی سال ازعمر شبکه های فوق استانداردهای مربوطه ایجاد و برای عموم متخصصین شناخته شده هستند و همین امر نگهداری و پشتیبانی شبکه های اترنت را آسان نموده است. اترنت با صلابت به سمت افزایش سرعت و بهبود کارآیی و عملکرد گام بر می دارد.

persianforum.net

روزنامه ابرار اقتصادی

منبع : آفتاب


  
مانند شاخه های دیگر ، وب سایت نیز در فرمهای شاحه ای و مرتبه ای بنا شده است . این شاخه ها قالب اطلاعاتی که مرورگرها برای پیدا کردن (URL) به آنها نیاز دارند ایجاد می کند . نام فایل نقش مهمی را در قسمت آدرس وب بازی می کند . نام فایل بهمراه URL به کمک یکدیگر، برای درک بهتر کاربر از ساختار وب سایت کمک می کنند .

? ساختار سایت :

ساختار یک سایت دقیقا بیان می کند که چگونه یک سایت در وب سرور ذخیره می شود . می توانید به فایلهایی که بر روی سرور وجود دارند فکر کنید . آنها همان عملی را که وقتی در روی PC ها قرار دارند انجام می دهند . بر روی یک PC درایو اولیه C:\ می باشد ، ساختار را با زیر ساختارهای دیگر مانند زیر ادامه دهید. Program Files یا My Document Windows و ... هر شاخه شما را به زیر شاخه های بیشتری هدایت می کند . این نوع نظامبندی ساختاری را که به مدیریت سیستم شما کمک می کند ایجاد میکند ، وقتی کاربر آدرس http://www.Company.com را در قسمت نوار آدرس مرورگر وارد می کند ، مرورگر به آن شاخه ها دسترسی پیدا می کند که این مسیر می تواند با مسیر C:\drive سیستم خود قابل مقایسه باشد و در طرف دیگر آن نامگذاری فایلها و طریقه گذاشتن آن در سرور تعیین می شود .

وب سرور همچنین فایلها و تصاویر را در شاخه هایی که شما ایجاد کردید ذخیره می کنند . ساختار فایلها بر روی سرور به شاخه و زیر شاخه هایی تقسیم می شود که پیشنهاد می شود محلی برای مدیریت در خواستهای شما باشد . تمامی فایلهایی که بر روی شاخه PC شما قرار دارند را در نظر بگیرید مدیریت این فایلها مشکل به نظر می رسند.

وقتی ساختاری توسعه می یابد توجه کنید که هر فولدر در زیر شاخه ای وجود دارد وشما میتوانید در هر زیر شاخه تصاویری را قرار دهید . بهتر است تمرینی برای نگهداری فایلها در زیر شاخه ها و نظم بندی ساختار داشته باشید . این ساختار می تواند توسعه پیدا کند و فایلهای جدیدی در زیر شاخه ها قرار گیرد. از این جهت شما باید از روش های قابل فهم و معنی داری برای ساختار سایت استفاده کنید. .

? URLS :

URL برای محاسبه موقعیت و عمق یک وب سایت استفاده می شود . برای مثال اگر کاربران بخواهند اطلاع پیدا کنند که در کدام قسمت سایت قرار دارند می توانند با نگاه کردن به URL آدرس بار این کار را انجام دهند تا بتوانند موقعیت خود را تشخیص دهند . با مثال فوق در نظر بگیرید که یک URL چگونه بر موقعیت جاری اشاره می کند .

http://www.company.com/marketing/newproducts/pricing این روش فقط موقعی کار می کند که شاخه ها نام های معنی دار داشته باشند . دوباره تاکید می کنیم که نام فایلها بسیار مهم است وبه پیمایش و ساختار سایت کمک می کند .

? نام فایلها :

نام فایلها می تواند به همان اندازه نام شاخه مفید باشد . اگر نام فایل HTML تائیدی بر این نکته باشد که کدام صفحه توسط کاربر بازدید شده است می تواند به فرآیند سایت پیمایی کمک کند . برای مثال URL فوق و نام فایل به کاربر دقیقا می گوید که کدام صفحه را بازدید می کند . http://www.companyname.com/financial/qdarter?.html

? قرار داد معمول :

Navigation هایی که برای سایت خود انتخاب می کنید نباید در سایت منحصر به فرد باشد . این امر می تواند برای سایتهای دیگر نیز مفید باشد . خیلی از المانهای عادی که در وب از آنها استفاده می کنید برای کاربران مانوس می شوند و بنابراین معانی از پیش تعریف شده خواهند داشت . بیشتر این المانها بر چسب دارند . برای مثال وقتی کاربر دگمه و کلید بر چسب دار Home Page را می بیند می داند که آن لینک وی را به کجا خواهد برد برای اتصال به صفحه خانگی از Lable هایی مثل نقطه ورود استفاده نکنید. به یاد داشته باشید که کاربران مانند یک گردشگر هستند و شما باید کاری کنید که آنها را راضی نگه دارید و آنها همواره با شما باشند . در ادامه بحث خیلی از Logo ها یا تصاویر نشانه دار باید به صفحات خانگی متصل شوند . بقیه بر چسب های عادی مثل Search یا Find کاربران را برای جستجو به سایتهای دیگر هدایت می کند . (FAQs, Downloads , News, Sitemap , About Us, Contact Us) همگی از بر چسب های معمول در سایت ها هستند . سعی نکنید که از برچسب های منحصر به فرد استفاده کنید،چراکه بهتر ان است که کاربران بتوانند برچسب ها را تشخیص دهند تا بتوانند به راحتی در سایت گردش کنند.

? Guided Navigation (راهنمایی Navigation ) :

از تکنیکهای معمول دیگر برای کمک به کاربران در حین سایت پیمایی راهنمایی آنها است . باایجاد یک اتصال به نقاط دیگر در واقع برای کاربرا ن خوددر وب ورودی برای حرکت به نقاط دیگر ایجاد می کنید.این اتصالات باید برای اطلاعات ضروری ایجاد شود و نیز به کاربران اجازه خروج بدهند.به عنوان مثال با خرید بروی اینترنت (بصورت (onlineکاربران برای خرید از میان اطلاعات عبور می کنند و سپس برای دریافت اطلاعات بهایی پرداخت می کنند.اگر از تصاویر گرافیکی استفاده می کنید باید به نحوی باشند که قابل درک باشند و مخاطبین قادر باشند به راحتی با تشخیص المانهایی که قابلیت کلیک شدن را دارند در سایت گردش کنند.

? نقشه فعالیت Navigation

Navigation چون بطور محسوسی به نوع تفکر و سلیقه شخصی طراح بر می گردد گاهی اوقات می تواند مشکلاتی ایجاد کند و از دیدگاه طراحان کارایی navigation ها متفاوت هستند.

اگر Navigation یک سایت کاربردی نباشد کاربران از سایت شما خواهند رفت وبالعکس آن اگر Navigation خوب عمل کند کاربران به راحتی از مکانی به مکان دیگر گردش می کنند . Navigation سایت باید آزمایش شودو این مرحله نیاز به برنامه دقیق و حساب شده ای دارد.

موارد زیر را در نظر بگیرید :

- محاسبه اهداف و نیازهای کاربران.

- یاد گیری از Navigation هایی که کارآیی خوبی دارند .

- رفتن به عمق سایت

- ایجاد اتصالات سریع

- پیش بینی این مسئله که کاربران سلایق و پیش زمینه های متفاوتی دارند.

? پیش بینی مقاصد و نیازها :

طراحی Navigation برای پیش بینی فعالیتهای کاربران سایت و ساختن یک سایت برای حمایت از کاربران می باشد و برای انجام آن باید بدانید که کاربران سایت چه مقاصد و نیازهایی دارند .

برای محاسبه اهداف و نیازهای کاربران نیاز به مصاحبه با مردمی که از سایت شما دیدن می کنند خواهید داشت . باید زمانی را برای مصاحبه با کاربران و آگاهی از فعالیت روزانه آنها قرار دهید . برای ایجاد یک سایت تجاری با کار بران زیادو بااستعداد بایددرباره اولویت هایی که می خواهند در سایت داشته باشند پرسش کنید و کوشش کنید که مقاصدی که در پشت درخواستهایشان دارند را نیز درک کنید . راه حل اصلی آن است که برای مشکلات و معماهاباید راه حل مطلوبی بدست آید و این مهم فقط با مصاحبه با کاربران سایت بدست می آید.

? آموزش از Navigation هایی که کارآئی خوب دارند :

این مورد بیشتر از سایتهایی باید آموخته شود که پیمایش درآنها آسان است . المانهای معمولی که در پیمودن یک سایت موفق هستند را در نظر بگیرید . صرفنظر از دیدگاههای که تا بحال استفاده کردید یک Navigation خوب دارای خصوصیات زیر است :

? داشتن ظاهری آسان و ساده

? پایداری و بقاء

? ایجاد اتصالاتی برای بازگشت

? نمایش در زمینه

? حق انتخاب برای کاربر

? ایجاد پیامهای روشن و گیرا

? ایجاد برچسب های قابل درک و تشخیص

? حفظ اهداف اختصاصی سایت

? تامین اهداف کاربران و مراقبت از آنها

تمامی این موارد مهم هستند اما ایجاد اتصال احتمالا بیشترین اثر را برای کاربر دارد . Navigation ها باید به به مردم بگوید که آنها کجا هستند و اگر ممکن باشد بگوید که کجا باید بمانند . کاربران باید قادر باشند که به راحتی اتصالات و موارد با قابلیت کلیک را شناسائی کنند . آنها نیاز دارند که بدانند که آیا خریدی که کردند و جستجویی که انجام دادند و وظایف دیگر با موفقیت انجام شده است ؟ با ایجاد بازگشت می توانید احتیاجات اصلی را برای Navigation تامین کنید .

? رفتن به صفحات عمیق تر از صفحه خانگی

حتی در سایتهایی که Navigation های ضعیفی دارند گردش از صفحه خانگی به صفحات دیگر درونی سایت بدون مشکل زیادی آسان است . ولی در هر صورت برنامه ریزی صفحه خانگی شما یک بخش کوچکی از وظیفه شما در قبال Navigation می باشد .

به هر جهت برنامه ریزی خوب برای Home Page یکی از کوچکترین کارهایی است که برای ایجاد Navigaton خوب و موفق باید رعایت کنید. هر چقدر در فازهای اولیه طراحی جزئیات را بیشتر رعایت کنید کاربران شما با مشکلات کمتری مواجه خواهند شد .

بیشتر مشکلات Navigation این است که پارامتری برای رفتن از صفحه خانگی به صفحات دیگر وجود ندارد . این مشکلات منجر به گرفتار کردن و به گل نشستن کاربران در سایت می شود . معمولا این اتفاقات به دلیل توجه بیش از اندازه به طراحی Navigation در یک جهت خاص روی می دهد . در طراحی Navigation تمامی این جزئیات و نیز مواردی که دور از شما می باشند و ممکن است برای سایت پیش آیند در نظر گرفته شوند.

? ایجاد اتصالات سریع :

ساختار صفحه را به طور کلی در نظر بگیرید و ر کمی وقت را برای ساختن میانبر در سایت صرف بگذارید . بعضی از این میانبرهای معمولی شامل جستجو ، نفشه سایت و جداول( Table, Site Map , Search) هستند . هدف از هر میانبر کمک به کاربران برای پیدا کردن سریع اطلاعات می باشد وشما باید راه میانبر را با این هدف در ذهن خود طراحی کنید. خیلی از المانهای صفحات کاربردی نیستند زیرا یک سری از موارد گمراه کننده را ارائه می دهند . مثلا نقشه سایت زمان زیادی را برای بارگذاری نیاز دارد و یا جداول نیاز به Scroll کردن دارند . راههای میانبر باید ساده ، سریع و قابل درک باشند و نیز باید بدانید که کاربران استعدادهاو تواناییهای متفاوتی دارند .

به عنوان مثال نحوه تاثیر علایق شخصی درایجاد یک Navigation کاربردی رامی توان در جستجوکردن و عملکردافراد در سایتها دانست . بعضی از کاربران دوست دارند تا جایی که ممکن است از پرسه زدن در سایتها خودداری کنند و اطلاعات دقیق خود را در زمان کمی بدست آورند. اما بالعکس کودکان در هنگام جستجوی اطلاعات معمولا تمایل به گردش در سایت را دارند و وقت بیشتری را صرف می کنند.

طراحی Navigation مشکل است اما در عین حال کمک به کاربران برای رسیدن به مقاصدشان می باشد .همواره به خاطر داشته باشید که Navigation ها باید به کاربرانی که می خواهند در سایت شما به مقاصد خود دست یابند کمک کرده و آنها را هدایت می کنند. برای اطلاعات بیشتر مربوط به Navigation ها به آدرس زیر مراجعه کنید

http://www.useit.com/alterbox

? خلاصه

دراین مقاله آموختیدکه ساختار Navigation درطراحی بسیارمهم است. باید ساختار سایت و چگونگی ایجاد آن بر روی سرور را امتحان کنید . در مورد انواع مختلفی از المانها آموختید و یاد گرفتید که چگونه آنها برای آگاهی کاربران ایجاد می شوند . همچنین در مورد کنترل Navigation مطالعه کردید و دیدید که چگونه می توان آنها را گسترش داد و در پایان مروری بر برنامه حمایت یک طراح از Navigation داشتید .

استاد آن‌لاین

منبع : آفتاب


  
شبکه‌های مخابراتی به‌عنوان جزء جدائی‌ناپذیر زندگی امروز بیشترین سهم را در تبادل اطلاعات و اخبار بر عهده دارند. این فن‌آوری که قدمتی بیش از ??? سال دارد، صورت پیشرفته‌تری به خود گرفته و خود را با نیازهای جدید تطبیق داده تا به‌صورت امروزی درآمده است.

امروزه انتقال تماس، کنفرانس‌های تلفنی، نمایشگر شماره تلفنی و ... همه و همه سرویس‌هائی هستند که از سوی مراکز مخابراتی و بر پایه شبکه‌های مخابراتی ارائه می‌شوند. با وجود این، هنوز مشکلات حل نشده بسیاری در شبکه‌های مخابراتی موجود است که نیاز به بررسی بیشتر دارد. مواردی نظیر هزینه بالای نگهداری این شبکه‌ها، ارائه دشوار سرویس‌های جدید، هزینه بالای نصب و راه‌اندازی و گسترش شبکه‌های مخابراتی و ناتوانی در ارائه خدمات خاص از این مشکلات هستند.

با مطرح شدن شبکه‌های کامپیوتری (به‌خصوص اینترنت) و امکان برقراری ارتباط به‌صورت سوئیچ بین بسته‌های داده (Packet Switching) ارسال داده بر روی این شبکه‌ها به‌صورت جدی مطرح شد که در تمامی موارد موفقیت‌آمیز بود. اگر زمانی دستگاه‌های نمابر و تلکس بر روی شبکه‌های مخابراتی سنتی، متن و تصویر را از جائی به جای دیگر منتقل می‌کردند، امروزه پست الکترونیکی و پیام‌های بین کامپیوتری این جایگاه را به‌دست آورده‌اند، به‌نحوی که صورت قدیمی ارسال اطلاعات را تحت شعاع خود قرار داده‌اند.

در جائی‌که اطلاعات منتقل شده بر روی شبکه‌های کامپیوتری شکل صوتی به خود بگیرند VOIP مطرح می‌شود. البته شایان ذکر است که برای داشتن یک ارتباط از نوع VOIP ضروری است بستر شبکه‌ای مطمئن برمبنای پروتکل IP وجود داشته باشد. حال با توجه به این‌که بزرگ‌ترین شبکه بر پایه IP شبکه اینترنت است، به‌طور معمول از این فن‌آوری به‌عنوان منتقل کننده صدا بر روی شبکه اینترنت یاد می‌شود.

? انواع مکالمات با استفاده از VOIP

با تفکیک کاربران نهائی گفت‌وگوهای صوتی به دو شکل دستگاه متصل به شبکه IP و دستگاه متصل به شبکه مخابراتی سنتی، سه نوع مکالمه را می‌توان متصور شد:

?) ابزار VOIP با ابزار VOIP: طی این مکالمه دو وسیله که به شبکه مبتنی بر IP متصل هستند با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. (نمونه این حالت سرویس Point - Point مابین دفاتر نمایندگی می‌باشد.)

?) ابزار VOIP با تلفن معمولی: در این نوع مکالمه وسیله متصل به پروتکل IP با دستگاه تلفنی که به شبکه مخابراتی سنتی متصل است ارتباط برقرار می‌کند. در این صورت یک دستگاه متصل به IP نقش واسط را در تبدیل اطلاعات از شبکه IP به شبکه مخابراتی سنتی به عهده دارد. (نمونه این حالت تماس سرویس فعلی ?? می‌باشد.)

?) تلفن سنتی با تلفن سنتی: این نوع مکالمه به‌طور معمول به دلیل مسافت بالای بین دو فرد برقرار کننده مکالمه و به‌منظور صرفه‌جوئی در هزینه گفت‌وگو شکل می‌گیرد. در این نوع ارتباط هر یک از دو تلفن توسط شبکه مخابراتی سنتی به یک دستگاه متصل به شبکه IP مرتبط می‌شوند و ارتباط VOIP بین این دو دستگاه کمکی شکل می‌گیرد. ارتباط تلفنی با استفاده از کارت‌های تلفن رایج در بازار از این نوع است. (نمونه این حالت سرویس فعلی ?? و سرویس تماس بین‌المللی از منزل می‌باشد.)

با اندکی توجه به ? مورد بالا متوجه می‌شویم که موارد ? و ? مطرح شده در بالا با استفاده ترکیبی از شبکه مخابراتی سنتی و شبکه IP برقراری ارتباط صوتی را ممکن می‌سازند. انواع دیگر مکالمات VOIP نیز وجود دارد که بررسی آنها نیز به مقدماتی دارد که در حوصله این مقاله نمی‌گنجد.

? روند گسترش VOIP در جهان

امروزه VOIP و انتقال صوت بر پایه این فن‌آوری به‌صورت یک‌ تجارت بزرگ در آمده است که هم‌چنان روند رو به رشد بالائی دارد. مزیت اصلی این نوع مکالمات برای کاربران، هزینه پائین آن است که موجب ترجیح آن به شبکه‌های مخابراتی سنتی می‌شود. این تجارت از سه دیدگاه قابل بررسی است:

?) فروش تجهیزات ساختاری: به‌منظور رسیدن به کارائی بالاتر و کیفیت بهتر صدا در مکالمات VOIP، نیاز به استفاده از تجهیزات ویژه‌ای در شبکه‌های مبتنی بر IP است. انواع مسیر دهنده (Router)های VOIP، سوئیچ‌های شبکه خاص این کاربرد و دروازه (Gateway)های ویژه و ... از این تجهیزات هستند.

?) فروش گوشی‌های تلفنی جدید: برای پشتیبانی بهتر فن‌آوری VOIP گوشی‌های تلفنی خاصی ساخته شده‌اند که به‌طور مستقیم به شبکه مبتنی بر پایه IP (برای مثال اینترنت) متصل می‌شوند و می‌توانند اطلاعات را در قالب بسته‌های داده بر روی این شبکه منتقل کنند. (نمونه این گوشی‌ها در دفاتر نمایندگی شرکت نصب و در حال بهره‌برداری می‌باشد.)

?) ارائه خدمات در قالب مراکز تلفنی نسل بعد: با وجود عدم وابستگی تکنولوژی VOIP به مراکز مخابراتی، به‌منظور ایجاد سهولت در برقراری ارتباط (برای مثال توزیع شماره تلفن به کاربران) و ارائه سرویس‌های مختلف مراکز تلفنی VOIP بر روی شبکه اینترنت شکل گرفته‌اند که پیش‌بینی می‌شود این مراکز در آینده به‌طور زیادی گسترش یابند.

? تهدیدهای VOIP برای صنایع ارتباطی سنتی

همواره با پدید آمدن یک فن‌آوری جدید در عرصه‌های گوناگون، فن‌آوری‌های قبل در معرض انحطاط قرار می‌گیرند. فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات نه تنها از این قاعده مستثنی نیست، بلکه چنین وضعیتی در آن بیش از سایر حوزه‌ها احساس می‌شود. با شکل‌گیری تکنولوژی VOIP حوزه‌های متنوعی از جمله مکالمات تلفنی معمولی، ارتباط از طریق نمابر و حتی استفاده از پست الکترونیکی دچار تهدید شده‌اند. در کشورهای مختلف دنیا به‌منظور جلوگیری از این ضررهای مالی و یا به‌منظور تطبیق با شرایط جدید تدابیر مختلفی اندیشیده شده است. برای مثال در کشورهائی مانند سوئد و یا برخی از ایالات متحده آمریکا، به‌طور کامل به این تکنولوژی روی آورده و VOIP به‌عنوان جایگزینی برای تلفن‌های سنتی در نظر گرفته شده است، در حالی‌که در برخی از کشورها از جمله پرتغال و امارات متحده عربی، به‌طور کامل این تکنولوژی ممنوع شده است.

مراکز VOIP نیز همانند مراکز مخابراتی سنتی می‌توانند شماره تلفنی را به‌صورت اختصاصی به یک کاربر اختصاص دهند. این شماره‌های تلفنی از طریق مراکز اینترنتی VOIP در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که مانند یک آدرس پست الکترونیکی به همراه یک کلمه عبور محافظت می‌شود. از طریق این شماره‌ کاربران می‌توانند به مرکز اینترنتی مزبور متصل شوند و IP دستگاه VOIP خود را به این مرکز اعلام کنند. در نتیجه کاربران دیگر توسط شماره تلفن خود به مرکز VOIP متصل می‌شوند و شماره‌ای که قصد تماس با آن دارند را در اختیار مرکز قرار داده و IP مقصد را دریافت می‌کنند و از طریق پروتکل IP یک تماس تلفنی را آغاز می‌کنند. از چنین شبکه‌هائی با عنوان شبکه‌های مخابراتی آینده یاد می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که به سرعت جایگزین شبکه‌های مخابراتی کنونی شوند. دلایل اصلی این جایگزینی برتری‌هائی است که شبکه‌های مخابراتی آینده به شبکه‌های مخابراتی کنونی دارند. در ذیل به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

?) هزینه بسیار پائین نگهداری شبکه‌های مخابراتی آینده نسبت به شبکه‌های مخابراتی کنونی و به دنبال آن، قیمت پائین خرید شماره و مکالمه تلفنی

?) پشتیبانی کلیه امکانات مخابراتی کنونی و به علاوه ارائه خدمات جدید، با هزینه بسیار پائین و سهولت اجرائی بالا

?) جابه‌جائی آسان شماره‌های تلفنی، به این‌ معنا که یک شماره تلفنی مانند یک آدرس پست الکترونیکی از هر نقطه‌ای از دنیا قابل دسترسی خواهد بود و می‌توان از طریق آن تماس گرفت و یا با آن ارتباط برقرار کرد.

?) قابلیت برنامه‌نویسی بر روی گوشی‌های تلفنی همانند یک گوشی تلفن همراه و یا حتی پیشرفته‌تر از آن

? مقایسه شبکه‌های مخابراتی سنتی و آینده (برمبنای IP)

در ادامه دو نوع شبکه مخابراتی سنتی و آینده را از زوایای گوناگون مورد مقایسه قرار می‌دهیم:

?) استاندارد برقرارکننده ارتباط در شبکه‌های تلفنی VOIP پروتکل‌ها و بسته‌های داده هستند (مانند شبکه‌های IP) در حالی‌که در شبکه‌های مخابراتی سنتی واسطه‌‌های ارتباطی استاندارد (سوئیچ‌ مدارهای درون شبکه) تعریف شده‌اند.

?) با در نظر گرفتن ماهیت فن‌آوری VOIP و خصوصیات شبکه IP، متوجه خواهیم شد که این شبکه‌ها از پیچیدگی‌های داخلی بسیار کمتری نسبت به یک شبکه مخابراتی سنتی برخوردار هستند. همین امر سبب می‌شود که نگهداری این‌گونه شبکه‌ها بسیار آسان‌تر و کم هزینه‌تر باشد.

?) در شبکه‌های مخابراتی، سرویس‌های مخابراتی درون شبکه مخابراتی (تجهیزات داخلی) مستقر می‌شوند، یعنی برای داشتن یک سرویس خاص باید مرکز مخابراتی پشتیبانی کننده آن سرویس باشد. به عبارت دیگر تجهیزات کاربر در این نوع سرویس‌ها چنان‌چه نیاز به دریافت خدمات خاصی باشد، تا زمانی‌که آن سرویس از طرف مرکز مخابرات ارائه نشود، امکان استفاده از آن وجود ندارد. برعکس، در شبکه‌های مخابراتی بر پایه پروتکل IP، سیستم‌های نهائی در صورتی که یک سرویس جدید را پشتیبانی کنند، می‌توانند با یکدیگر (بدون نیاز به تغییر در شبکه مخابراتی) و با استفاده از آن سرویس ارتباط برقرار کنند.

?) دیگر ویژگی سیستم‌های مخابراتی مبتنی بر IP پویائی و تحول سریع آنهاست. این سیستم‌ها به‌عنوان زیر مجموعه‌ای از علم کامپیوتر و فن‌آوری دیجیتال مشمول قانون مور می‌شوند. به بیان دیگر باید حدود هر ?? ماه منتظر پیشرفتی در ابعاد دو برابر سابق در این‌گونه سیستم‌ها باشیم، در حالی‌که شبکه‌های مخابراتی قدیمی مدت زیادی است که همان شکل سابق را حفظ کرده‌اند و به‌ندرت دستخوش تغییرات می‌شوند. نگاهی گذرا بر تاریخ تحولات شبکه‌های مخابراتی نشان می‌دهد که پس از حدود هر ?? سال شاهد تحولاتی محسوس در آنها هستیم که در مقایسه با تحولات شبکه‌های مخابراتی آینده در عمل ناچیز است.

?) سرعت برقراری ارتباط VOIP که به وسیله سوئیچ بسته‌های داده کار می‌کنند به مراتب سریع‌تر از برقراری ارتباط در شبکه‌های سوئیچ‌کننده مدار (شبکه‌های مخابراتی کنونی) است.

?) در سیستم‌های مخابراتی آینده (VOIP) ارائه‌کنندگان خدمات مخابراتی در عمل نقش واضح و تعریف شده‌ای ندارند، زیرا ارکان اصلی برقراری ارتباط دو طرف مکالمه‌کننده هستند. پیش‌بینی می‌شود که مراکز مخابراتی آینده از طریق ارائه راهکارهای متنوع به‌منظور بهبود برقراری ارتباط فعالیت کنند که این خدمات ممکن است بین دو مرکز مخابراتی، به‌طور کامل متفاوت باشد.

? سرویس VOIP در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

با توجه به نرخ بالای هزینه‌های تلفن بین‌الملل و شناورهای دفتر مرکزی شرکت و هم‌چنین دفاتر نمایندگی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در اروپا (شامل آلمان، انگلیس، مالتا، ایتالیا و بلژیک)، آسیا (شامل چین، ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور) و خاورمیانه و آفریقا (شامل دبی و لیبی) و با عنایت به تأکید رئیس محترم هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت مبنی بر لزوم اهتمام کلیه واحدهای شرکت در کاهش هزینه‌های جاری، شرکت خدمات ماشینی پیرو سفارش دفتر فن‌آوری اطلاعات و با در نظر گرفتن امکانات و شرایط موجود، نسبت به امکان‌سنجی و پیاده‌سازی پروژه اینترنت تلفنی (انتقال تماس‌های بین‌المللی و شناورها از بستر مخابرات به بستر اینترنت) به شرح مراحل ذیل اقدام کرده است:

?) انتقال مکالمات بین‌الملل و اینمارستی (شناورها) دفتر مرکزی کشتیرانی بر روی بستر اینترنت

?) برقراری تماس‌های بین‌الملل و اینمارستی (شناورها) جهت مدیران و کارکنان مجاز، از خارج آن شرکت با دارا بودن سطوح دسترسی

?) راه‌اندازی سرویس PC - Phone برای برقراری تماس‌های تحت اینترنت از هر نقطه دنیا

?) برقراری تماس‌های Point to Point مابین دفتر مرکزی و دفاتر نمایندگی خارج از کشور بر روی بستر اینترنت

?) ایجاد امکان تماس‌های دفاتر نمایندگی به مقصد ایران طبق تعرفه‌های داخل کشور و سایر تماس‌های بین‌الملل دفاتر مذکور از طریق بستر اینترنت دفتر مرکزی

?) پیاده‌سازی سرویس اینترنت تلفنی به‌صورت Point - Point و Point Multipoint بر روی شناورهای ناوگان

شایان ذکر است مرحله اول تا پنجم این پروژه با موفقیت پیاده‌سازی و اجرا گردید که میزان صرفه‌جوئی‌های انجام شده در آن نسبت به هزینه‌های جاری بیش از ?? درصد و رقمی معادل ??? تا ??? میلیون تومان در سال می‌باشد.

از ویژگی‌های مرحله ? و ? می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

الف) امکان تماس با کلیه شماره‌های داخلی (?شماره‌ای) برج آسمان به‌صورت مستقیم و با هزینه ناچیز

ب) امکان تماس با کلیه شماره‌ تلفن‌های شهری، بین‌شهری و تلفن همراه در ایران با تعرفه‌های داخل کشور

ج) امکان تماس با کلیه نقاط دنیا از طریق پیش‌شماره ?? با تعرفه‌های اینترنتی و از طریق دفتر مرکزی

د) امکان تماس کلیه کارکنان دفتر مرکزی با دفاتر نمایندگی به‌صورت ? شماره‌ای و با هزینه‌ ناچیز

و) امکان تماس با دفاتر نمایندگی از کلیه نقاط کشور با تعرفه‌های تماس داخل کشور

ه) امکان تماس کلیه دفاتر نمایندگی با یکدیگر از طریق کد ? شماره‌ای و با هزینه‌ ناچیز

مهندس ناصر آدابی

ماهنامه پیام دریا

منبع : آفتاب


  
<      1   2   3   4   5   >>   >
پیامهای عمومی ارسال شده
+ سلام دوستانی که مایل هستند آمار بازدید کننده های وبلایگ رو بالا ببرن واقعی واقعی که سبب بالا رفتن امتیاز گوگل وبلایگ شما بشه با من تماس بگیره یا راهنمایی بکنم
+ سلام دوستان از مطلب جدید من کسانی که مشتاق از اینترنت درامد داشته باشن خوب هست
+ دوستان مطالب جدیدی گذاشتم پس کجایید
+ با سلام و خسته نباشید اسمس های عاشقانه گذاشتم یه نگاهی بندازید
+ با سلام این یک بازی جدید ایرانی است برای حمایت از این عمل کرد به این ادرس بروید تا بازدیدش خوب بشه و بتونه پابرجا بمونهhttp://www2.khanwars.ir/?recruit=5H1192


+ من یک مطلب مهم نوشتم بیایید بخونید و به همه اطلاع بدید
+ سلام دوستان عزیز آیا میخواهید موبایل کنسول و لوازم دیگر رو مجانی بگیرید به وبلاگم یه سری بزنید مطلب فوق العاده ای نوشتم
+ سلام دوستان عزیز آیا میخواهید موبایل کنسول و لوازم دیگر رو مجانی بگیرید به وبلاگم یه سری بزنید مطلب فوق العاده ای نوشتم
+ با سلام به خدمت دوستان عزیز من مدت طولانی بود که نمی تونستم آنلاین بشم من از شما دوستان میخوام با نظر های طلایی تون منو در این راه یاری کنید.
+ با سلام به خدمت دوستان عزیز من مدت طولانی بود که نمی تونستم آنلاین بشم من از شما دوستان میخوام با نظر های طلایی تون منو در این راه یاری کنید.